~.~ Brokkoli gyógynövény,....................

A brokkoli (Brassica oleracea convar. botrytis var. italica) a vadkáposzta (Brassica oleracea) egy termesztett változata. Közeli rokona a karfiol és a fejes káposzta. A brokkoli sok A és C vitamint tartalmaz, de jelentős a thiamin, riboflavin, miacin, kalcium, és vastartalma is. A termesztése Olaszországból ered, a nevének (broccolo) jelentése „káposzta sarj”.

Eredet:

A brokkolit már a rómaiak is ismerték és termesztették, Brassicának nevezték, ezt a nevet vette át az olasz nyelv is. Már az idősebb Caius Plinius Secundus megemlékezik egy hasonló növényről. Ez nagyon hasonlított a ma is ismert brokkolihoz. Ez is bizonyítja, hogy Itália területén termesztették és fogyasztották ezt a zöldséget, a római korban. A brokkoli neve megemlítésre került Aspicius szakácskönyvében is. Majd az 1560-as években találunk rá utalást Franciaországban. Ebben az időben Angliában még teljesen ismeretlen, mint termesztett növény. A 19. században az olasz bevándorlók vitték be Amerikában, de a növény csak az 1920-as években vált igen népszerűvé. Magyarországon csak az utóbbi 20 évben terjedt el, a brokkolit immár sokféleképpen használják a háztartásokban.

Gyógyhatások:

A Diabetes című szaklapban közölt tanulmány szerint a brokkoliban található szulforafán nevű anyag olyan proteinek termelésére serkenti a szervezetet, amelyek helyreállítják a cukorbetegség miatt károsodást szenvedett véredényeket. Paul Thornalley, a Warwicki Egyetem munkatársa úgy véli: az adatok bizonyítják, hogy a brokkoli segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében a cukorbetegségben szenvedők esetében – közölte a BBC.

A Warwick Egyetem kutatása szerint a brokkoliban található egyik anyag segít helyreállítani a károsodott véredényeket.

Csökkenti a rák kialakulásának rizikóját 80-100 gramm brokkoli napi elfogyasztása véd a különböző rákos megbetegedések, főleg a vastagbél és a tüdőrák, kialakulása ellen.

Brokkoli a gyógynövényA brokkoli kitűnő C-vitamin-, folsav- és ß-karotin-forrás, így joggal foglal el méltó helyet a rákprevenciós étrendben, de ott a helye az indolszármazék-tartalmánál fogva is. Minél sötétebb zöld vagy kékeszöld a virágzata, annál több C-vitamint és ß-karotint tartalmaz. Kiemelendő továbbá a benne lévő tokoferol (E-vitamin), niacin, pantoténsav, B1- és B2-vitamin is. A brokkoli nemcsak vitaminokkal és ásványokkal telített, hanem – a legújabb kutatások szerint – a gyomorrák ellen is hat. Ugyanis az az összetevő, mely a brokkoli jellegzetes ízét adja, megöli azt a Heliobacter pylori-nak nevezett baktériumot, mely a gyomorban élve rákosodást okoz.

A brokkoli több mint 30 antioxidáns hatású anyagot tartalmaz, ezek különböző indolok, bioflavonoidok. A legfontosabb hatóanyagának a karfiolban és a káposztában is megtalálható szulforafán nevű kéntartalmú vegyületet tartják. A warwicki egyetem kutatóinak megállapításai szerint a cukorbetegség hatásainak csökkentése során ez a vegyület ugyanis elősegíti az ereket védő enzimek termelődését, és csökkenti a jelentős sejtkárosodást okozó molekulák szintjét. A szulforafánnal folyó kísérletekben a kezelés hatására ez a vegyület számos mechanizmuson keresztül akadályozta a mell- és vastagbélrák további terjedését. Kísérletekben bizonyították továbbá, hogy elősegíti bizonyos védőenzimek termelését a szervezetben; ezek segítenek a rákkeltő anyagok kiválasztásában és megelőzik a rákhoz vezető sejtkárosodást.

További fontos hatóanyagként kell még megemlíteni az izotiocianát nevű fitovegyületet, ami májdaganat sejtjeiben hatékonyan fellép a sejtburjánzás ellen és serkenti az apoptózist. Általánosságban pedig, mint természetes katalizátorok a máj működését serkentik, amely így olyan enzimeket és egyéb bioaktív anyagokat termel, amelyek hatékonyan veszik fel a harcot a tumoros sejtek ellen.

Élettani jelentősége:

Felhasználási területe nagyon változatos, hiszen savanyúságnak, köretnek, levesnek vagy spárga módjára főételnek egyaránt elkészíthető. Igyekezzünk a feldolgozás, párolás során csak rövid ideig, maximum 10 percig melegíteni, hogy megőrizzük értékes vitamin és ásványi anyag- tartalmát.Brokkoli beltartalom

Kuktafazékban készítve megóvhatjuk a benne lévő vitaminokat, és mélyhűtésre is alkalmas. Nem csak rózsája, hanem szára is ehető.

Jellemzői:

A brokkoli a karfiolhoz hasonlóan magról szaporítható egynyári növény, ami akár 40-60 cm magasra is megnőhet. A növényből a virágzat szárát és magát a virágzatot fogyasztjuk. A karfiolhoz képest a rózsákat tartó „szárak” hosszabbak, így a rózsa lazább szerkezetű. Fajtától függően a vetéstől számított 80-120 napot követően a termés betakarítható. Az túlérett brokkoli virágok elfásodnak a megnövekedett lignintartalom élvezhetetlenné teszi a terméket. Termesztése során a fagyot jól tűri, a vízigénye nagy, fényigénye közepes, a tűző napot jól viseli.

Betakarítás, kezelés, tárolás:

A brokkoli rózsáit akkor szedjük, amikor elérte teljes méretét, de a bimbók még zártak. A főrózsa kivágása után a növény oldalrózsákat fejleszt, de méretük már lényegesen kisebb. A jó minőségű friss brokkoli rózsák szárazak, kemények, ropogósak, egységes sötétzöld színűek, sárga foltoktól mentesek. A virág fellevelei élénk színűek és nem fonnyadtak. Szezonja novembertől márciusig tart, de ropogós rózsáit fagyasztva bármikor fogyaszthatjuk. A friss növényt hűtőben nyitott zacskóban néhány napig tárolhatjuk, igen romlandó. A fagyasztást jól bírja, nyersen és párolva is. -20°C alatt tárolva akár egy évig is fogyasztható marad.